Βάση δεδομένων ψηφιοποιημένων αντικειμένων

Ξύλινη φορητή φωτογραφική μηχανή

Ξύλινη φορητή φωτογραφική μηχανή
Ξύλινη, φορητή πτυσσόμενη φωτογραφική μηχανή μεγάλου φορμά για  φωτογραφήσεις εξωτερικού χώρου.
Η ανάγκη για φωτογράφηση σε φυσικό χώρο ή η φωτογράφηση κτιρίων δεν μπορούσε να καλυφτεί από τις μεγάλες φωτογραφικές μηχανές στούντιο. Στα τέλη του 19ου αιώνα εμφανίστηκαν οι φωτογραφικές μηχανές «πεδίου» για επαγγελματική φωτογράφηση σε εξωτερικούς χώρους. Οι συγκεκριμένες φωτογραφικές μηχανές ήταν πτυσσόμενες, δηλαδή μπορούσαν να διπλωθούν, για εύκολη και ασφαλή μεταφορά. Αναφέρονται ως “reisekamera” ή ταξιδιωτικές μηχανές. Η εμπρόσθια και η οπίσθια επιφάνεια είχαν το ίδιο μέγεθος ώστε όταν η μηχανή «διπλωνόταν» να σχηματίζεται ένα «κουτί». Συνήθως η επάνω επιφάνεια του «κουτιού» ήταν η οπίσθια πλευρά της μηχανής, στην οποία σχηματιζόταν η εικόνα προς φωτογράφηση. Υπήρχαν  όμως και κάποιες μηχανές, που η επάνω πλευρά του κουτιού ήταν η «βάση» της μηχανής, και κάλυπτε την πλευρά στην οποία σχηματιζόταν η εικόνα. Η μηχανή της συλλογής είναι αυτού του τύπου, που αναφέρεται ως “tailboard” και ήταν πολύ συνηθισμένος στην Κεντρική Ευρώπη ειδικά στην Γερμανία.
Οι μηχανές αυτού του τύπου (tailboard) ήταν πολύ δημοφιλείς σε όλη την Ευρώπη στις αρχές του 20ου αιώνα. Συνήθως τις χρησιμοποιούσαν για την λήψη αναμνηστικών φωτογραφιών ανθρώπων δίπλα σε αξιοθέατα. Ο εξοπλισμός του φωτογράφου συμπεριλάμβανε το τρίποδο για τη στήριξη της μηχανής, ένα μαύρο ύφασμα για να εμποδίζεται η είσοδος του φωτός στην επιφάνεια σχηματισμού της εικόνας και τα χημικά για την εμφάνιση και στερέωση των φωτογραφικών λήψεων.
 Σχετικά με τη λειτουργία:
Η μηχανή είναι «διπλωμένη» ώστε να μεταφέρεται εύκολα σαν ένα κουτί. Η μία πλευρά του κουτιού που φέρει την οπή για να προσαρμοστεί στο τρίποδο, αποτελέι τη «βάση» της μηχανής. Η "βάση" ανοίγει στρεφόμενη κατά 90 μοίρες. Εσωτερικά αποκαλύπτεται η οπίσθια πλευρά της μηχανής που φέρει τη γυάλινη πλάκα για την εστίαση και λήψη της φωτογραφίας. Η πλευρά αυτή στερεώνεται στην ειδική υποδοχή της βάσης αποκαλύπτοντας τη φυσούνα. Η φυσούνα συνδέει την πλευρά με την γυάλινη πλάκα την απέναντι πλευρά της μηχανής, που φέρει τον φακό. Στις μηχανές του συγκεκριμένου τύπου, ο φακός δεν είναι προσαρμοσμένος ακόμη στη μηχανή αλλά τοποθετείται στο φωτοφράκτη (Shutter) και αυτός με τη σειρά του τοποθετείται στον ειδικό χώρο της μπροστινής πλευράς της μηχανής. Ουσιαστικά συνδέεται με την άλλη άκρη της φυσούνας. Ο φακός μπορεί να μετακινείται στον οριζόντιο και κατακόρυφο άξονα μαζί με το άκρο της φυσούνας. Η οπίσθια πλευρά της μηχανής, με τη γυάλινη πλάκα παραμένει κατακόρυφη, αλλά μπορεί να μετακινείται οριζόντια. Η οριζόντια μετακίνηση επιτρέπει την εστίαση της μηχανής δηλαδή το σχηματισμό μιας "καθαρής" εικόνας, αρχικά στη γυάλινη πλάκα. Στη συνέχεια, στο απόλυτο σκοτάδι, που εξασφαλίζει το μαύρο ύφασμα, τοποθετείται η πλάκα με τη φωτοευαίσθητη επίστρωση, ενεργοποιείται ο φωτοφράκτης και η εικόνα καταγράφεται στην πλάκα. Ο φωτογράφος εμφανίζει και στερεώνει τη λήψη με την κατάλληλη χημική επεξεργασία, σε απόλυτο σκοτάδι, και η φωτογραφία είναι έτοιμη.
 Οι μηχανές αυτού του τύπου ήταν μεγάλου φορμά, δηλαδή μπορούσαν να αποτυπώσουν φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους. Η συγκεκριμένη αποτυπώνει εικόνες έως 13 x 18 cm
Υπήρχαν διάφοροι κατασκευαστές μηχανών reisekamera στην Κεντρική Ευρώπη. Αν και η μηχανή της συλλογής μοιάζει πολύ με την Paris II του Alfred Brückner, δεν φέρει κάποιο διακριτικό ώστε να γίνει η ταυτοποίηση.
 Η μηχανή συνοδεύεται από ξύλινο φωτοφράκτη (Shutter) τύπου Thornton Pickard με ταχύτητες 1/15, 1/30, 1/45, 1/60, 1/75 και 1/90 s. Ο φακός φέρει διαφράγμα που παίρνει τιμές από 8 ως 64
  • Τίτλος
    Ξύλινη φορητή φωτογραφική μηχανή
  • Τύπος
    Φωτογραφικές μηχανές
  • Θέμα
    Φωτογραφία
  • Περιγραφή
    Ξύλινη, φορητή πτυσσόμενη φωτογραφική μηχανή μεγάλου φορμά για  φωτογραφήσεις εξωτερικού χώρου.
    Η ανάγκη για φωτογράφηση σε φυσικό χώρο ή η φωτογράφηση κτιρίων δεν μπορούσε να καλυφτεί από τις μεγάλες φωτογραφικές μηχανές στούντιο. Στα τέλη του 19ου αιώνα εμφανίστηκαν οι φωτογραφικές μηχανές «πεδίου» για επαγγελματική φωτογράφηση σε εξωτερικούς χώρους. Οι συγκεκριμένες φωτογραφικές μηχανές ήταν πτυσσόμενες, δηλαδή μπορούσαν να διπλωθούν, για εύκολη και ασφαλή μεταφορά. Αναφέρονται ως “reisekamera” ή ταξιδιωτικές μηχανές. Η εμπρόσθια και η οπίσθια επιφάνεια είχαν το ίδιο μέγεθος ώστε όταν η μηχανή «διπλωνόταν» να σχηματίζεται ένα «κουτί». Συνήθως η επάνω επιφάνεια του «κουτιού» ήταν η οπίσθια πλευρά της μηχανής, στην οποία σχηματιζόταν η εικόνα προς φωτογράφηση. Υπήρχαν  όμως και κάποιες μηχανές, που η επάνω πλευρά του κουτιού ήταν η «βάση» της μηχανής, και κάλυπτε την πλευρά στην οποία σχηματιζόταν η εικόνα. Η μηχανή της συλλογής είναι αυτού του τύπου, που αναφέρεται ως “tailboard” και ήταν πολύ συνηθισμένος στην Κεντρική Ευρώπη ειδικά στην Γερμανία.
    Οι μηχανές αυτού του τύπου (tailboard) ήταν πολύ δημοφιλείς σε όλη την Ευρώπη στις αρχές του 20ου αιώνα. Συνήθως τις χρησιμοποιούσαν για την λήψη αναμνηστικών φωτογραφιών ανθρώπων δίπλα σε αξιοθέατα. Ο εξοπλισμός του φωτογράφου συμπεριλάμβανε το τρίποδο για τη στήριξη της μηχανής, ένα μαύρο ύφασμα για να εμποδίζεται η είσοδος του φωτός στην επιφάνεια σχηματισμού της εικόνας και τα χημικά για την εμφάνιση και στερέωση των φωτογραφικών λήψεων.
     Σχετικά με τη λειτουργία:
    Η μηχανή είναι «διπλωμένη» ώστε να μεταφέρεται εύκολα σαν ένα κουτί. Η μία πλευρά του κουτιού που φέρει την οπή για να προσαρμοστεί στο τρίποδο, αποτελέι τη «βάση» της μηχανής. Η "βάση" ανοίγει στρεφόμενη κατά 90 μοίρες. Εσωτερικά αποκαλύπτεται η οπίσθια πλευρά της μηχανής που φέρει τη γυάλινη πλάκα για την εστίαση και λήψη της φωτογραφίας. Η πλευρά αυτή στερεώνεται στην ειδική υποδοχή της βάσης αποκαλύπτοντας τη φυσούνα. Η φυσούνα συνδέει την πλευρά με την γυάλινη πλάκα την απέναντι πλευρά της μηχανής, που φέρει τον φακό. Στις μηχανές του συγκεκριμένου τύπου, ο φακός δεν είναι προσαρμοσμένος ακόμη στη μηχανή αλλά τοποθετείται στο φωτοφράκτη (Shutter) και αυτός με τη σειρά του τοποθετείται στον ειδικό χώρο της μπροστινής πλευράς της μηχανής. Ουσιαστικά συνδέεται με την άλλη άκρη της φυσούνας. Ο φακός μπορεί να μετακινείται στον οριζόντιο και κατακόρυφο άξονα μαζί με το άκρο της φυσούνας. Η οπίσθια πλευρά της μηχανής, με τη γυάλινη πλάκα παραμένει κατακόρυφη, αλλά μπορεί να μετακινείται οριζόντια. Η οριζόντια μετακίνηση επιτρέπει την εστίαση της μηχανής δηλαδή το σχηματισμό μιας "καθαρής" εικόνας, αρχικά στη γυάλινη πλάκα. Στη συνέχεια, στο απόλυτο σκοτάδι, που εξασφαλίζει το μαύρο ύφασμα, τοποθετείται η πλάκα με τη φωτοευαίσθητη επίστρωση, ενεργοποιείται ο φωτοφράκτης και η εικόνα καταγράφεται στην πλάκα. Ο φωτογράφος εμφανίζει και στερεώνει τη λήψη με την κατάλληλη χημική επεξεργασία, σε απόλυτο σκοτάδι, και η φωτογραφία είναι έτοιμη.
     Οι μηχανές αυτού του τύπου ήταν μεγάλου φορμά, δηλαδή μπορούσαν να αποτυπώσουν φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους. Η συγκεκριμένη αποτυπώνει εικόνες έως 13 x 18 cm
    Υπήρχαν διάφοροι κατασκευαστές μηχανών reisekamera στην Κεντρική Ευρώπη. Αν και η μηχανή της συλλογής μοιάζει πολύ με την Paris II του Alfred Brückner, δεν φέρει κάποιο διακριτικό ώστε να γίνει η ταυτοποίηση.
     Η μηχανή συνοδεύεται από ξύλινο φωτοφράκτη (Shutter) τύπου Thornton Pickard με ταχύτητες 1/15, 1/30, 1/45, 1/60, 1/75 και 1/90 s. Ο φακός φέρει διαφράγμα που παίρνει τιμές από 8 ως 64
  • Δημιουργός
  • Πηγή
  • Εκδότης
    Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογία
  • Ημερομηνία
  • Συνεισφέρων
  • Δικαιώματα
    http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/deed.el
  • Σχέση
  • Μορφή
  • Γλώσσα
    gre
  • Αναγνωριστικό
  • Εναλλακτικά σχήματα
  • Ψηφιακά Αρχεία