Βάση δεδομένων ψηφιοποιημένων αντικειμένων

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ YASHICA 44 A

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ YASHICA 44 A
Τον Σεπτέμβριο του 1957 η Franke & Heidecke κυκλοφορεί την Rolleiflex 4x4 ως “Gray Baby Rolleiflex"  ή “Baby Rollei”. Ουσιαστικά πρόκειται για το εξελιγμένο μοντέλο μιας σειράς μηχανών TLR (Twin Lens Reflex) που πρωτοεμφανίστηκαν το 1931, χρησιμοποιούσαν φιλμ 127, έδιναν λήψεις 4 cm x 4 cm αλλά ήταν μικρότερου μεγέθους από τις συνηθισμένες TLR των 6 cm x 6 cm σε φιλμ 120. Η κυκλοφορία της μηχανής οδήγησε (ή συνέπεσε) με την άνθηση των super slides δηλαδή των slides μεγέθους 4 cm x 4 cm που μπορούσαν να προβληθούν από τους προτζέκτορες των 35 mm αλλά έδιναν μεγαλύτερες και φωτεινότερες εικόνες από τα slides των 35 mm.
Οι Ιαπωνικές εταιρείες κατασκευής φωτογραφικών μηχανών δεν άργησαν να ανταποκριθούν στην νέα πρόκληση. Το 1958 εμφανίστηκε η Yashica 44, σχεδόν ταυτόχρονα με την Topcon Primo-Jr, και ακολούθησαν και άλλες μηχανές πάνω στις ίδιες βασικές προδιαγραφές. Η Yashica 44 όμως έμοιαζε υπερβολικά με την Baby Rollei: είχε σχεδόν το ίδιο γκρι-ασημί χρώμα, την ίδια όψη και λανσαρίστηκε ως “Baby Yashica”. Η ομοιότητα οδήγησε στην δικαστική διαμάχη ανάμεσα στην Franke & Heidecke για την “Baby Rollei” και στην Yashica για τη “44” που κράτησε 12 μήνες. Η διαμάχη επικεντρώθηκε κυρίως στο γκρι χρώμα και στο όνομα “baby”. Πριν ακόμη ολοκληρωθεί η δίκη, η Yashica στράφηκε στην παραγωγή μηχανών σε άλλα χρωμάτα. Τελικά οι διευθυντές των δύο εταιρειών υποχρεώθηκαν να υπογράψουν συμφωνία που δεν επέτρεπε τη Yashica να κυκλοφορεί μηχανές σε γκρι-ασημί χρώμα και να χρησιμοποιεί τον τίτλο “baby”. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν η κυκλοφορία της 44 σε 7 καινούρια χρώματα, καθιερώνοντας την ως την μηχανή με τα περισσότερα χρώματα.
Την επόμενη χρονιά (Απρίλιος 1959) κυκλοφόρησε η 44 Α και σχεδόν ταυτόχρονα (Ιούνιος 1959) η 44 LM. Ταυτόχρονα μειώθηκε η παραγωγή της αρχικής 44 που τελικά διακόπηκε το 1960.
Η 44 Α εξωτερικά ήταν ολόιδια με την 44 εκτός από την αντικατάσταση της μανιβέλας προώθησης του φιλμ από κουμπί που περιστρέφεται. Μάλιστα και οι δύο έχουν το ίδιο όνομα “Yashica 44”. Πέρα από την εξωτερική ομοιότητα, η 44 Α ήταν μια πιο «απλή» μηχανή:
  • ο φωτοφράκτης με μεταλλικά φύλλα Copal έχει ταχύτητες 25, 50, 100, 300 και Β ενώ ο αντίστοιχος Copal SV της αρχικής 44 είχε και τις τιμές 1 και 500   
  • υπάρχει δυνατότητα συγχρονισμού φλας τύπου Μ ενώ η 44 υποστηρίζει και τύπου Χ
  • δεν υπάρχει η υποδοχή τύπου Bayonet 1 (Bay -1) για την τοποθέτηση εξαρτημάτων (φίλτρα, προστασία ηλίου κλπ) στους φακούς.
  • Η προώθηση του φιλμ στην αρχική 44 γίνεται αυτόματα – δηλαδή όταν το φιλμ που δεν έχει εκτεθεί καλύψει το πίσω μέρος του φακού σταματά να γυρίζει η μανιβέλα. Στην 44 Α θα πρέπει να περιστραφεί το κουμπί προώθησης του φιλμ μέχρι να εμφανιστεί το επόμενο νούμερο στο κόκκινο παράθυρο -στο πίσω μέρος της μηχανής. Και στις δύο περιπτώσεις ο μηχανισμός προώθησης του φιλμ περιλαμβάνει μία διάταξη γραναζιών για να προωθεί την κίνηση από του κουμπί ή μανιβέλα στον κύλινδρο περιέλιξης του φιλμ. Επίσης η συνολική διάταξη δεν συνδέεται με τον φωτοφράκτη ώστε να απαγορεύει την ενεργοποίηση του μέχρι να τοποθετηθεί το όχι εκτεθειμένο φιλμ πίσω από τον κυρίως φακό. Με άλλα λόγια υπάρχει ο κίνδυνος της «διπλοέκθεσης».
Πέρα από τις παραπάνω διαφορές που δεν ενδιέφεραν το ευρύ αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθυνόταν η 44 Α, το μεγάλο της πλεονέκτημα ήταν η φθηνή τιμή της: στα $29.95 δεν έφτανε ούτε το μισό των $68.8 που στοίχιζε η 44.
Η 44 Α συνέχισε να παράγεται μέχρι τον Ιούνιο του 1965. Ήταν μία μικρή, φθηνή, εύχρηστη μηχανή που έδινε ικανοποιητικές φωτογραφίες.
Σχετικά με τους φακούς: Αρχικά χρησιμοποιήθηκαν οι φακοί Yashikor των 60 mm και f/3.5 των τριών στοιχείων σε τρεις ομάδες. Στη συνέχεια φαίνεται ότι προστέθηκε ένα επιπλέον στοιχείο, στα πρότυπα των φακών Tessar, χωρίς να αλλάξει το όνομα του φακού. Στην ακριβότερη έκδοση την 44 LM χρησιμοποιήθηκε ο φακός Yashinon των 60 mm f/3.5 των τεσσάρων στοιχείων σε τρεις ομάδες που πιθανότατα ήταν ο προαναφερθείς Yashikor.
TLP είναι τα αρχικά των λέξεων Twin Lens Reflex που χαρακτηρίζουν τις μηχανές με δύο ίδιους φακούς (Twin Lens). Ο ένας σχηματίζει το είδωλο στη γυάλινη οθόνη στο πάνω μέρος της μηχανής χάρη στη βοήθεια της ανάκλασης (Reflex) που επιτυγχάνεται με ένα καθρέφτη τοποθετημένο στις 45ο σε σχέση με τη διεύθυνση του φωτός. Ο δεύτερος σχηματίζει την εικόνα πάνω στο φιλμ. 
  • Τίτλος
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ YASHICA 44 A
  • Τύπος
    Φωτογραφικές μηχανές
  • Θέμα
    Φωτογραφία
  • Περιγραφή
    Τον Σεπτέμβριο του 1957 η Franke & Heidecke κυκλοφορεί την Rolleiflex 4x4 ως “Gray Baby Rolleiflex"  ή “Baby Rollei”. Ουσιαστικά πρόκειται για το εξελιγμένο μοντέλο μιας σειράς μηχανών TLR (Twin Lens Reflex) που πρωτοεμφανίστηκαν το 1931, χρησιμοποιούσαν φιλμ 127, έδιναν λήψεις 4 cm x 4 cm αλλά ήταν μικρότερου μεγέθους από τις συνηθισμένες TLR των 6 cm x 6 cm σε φιλμ 120. Η κυκλοφορία της μηχανής οδήγησε (ή συνέπεσε) με την άνθηση των super slides δηλαδή των slides μεγέθους 4 cm x 4 cm που μπορούσαν να προβληθούν από τους προτζέκτορες των 35 mm αλλά έδιναν μεγαλύτερες και φωτεινότερες εικόνες από τα slides των 35 mm.
    Οι Ιαπωνικές εταιρείες κατασκευής φωτογραφικών μηχανών δεν άργησαν να ανταποκριθούν στην νέα πρόκληση. Το 1958 εμφανίστηκε η Yashica 44, σχεδόν ταυτόχρονα με την Topcon Primo-Jr, και ακολούθησαν και άλλες μηχανές πάνω στις ίδιες βασικές προδιαγραφές. Η Yashica 44 όμως έμοιαζε υπερβολικά με την Baby Rollei: είχε σχεδόν το ίδιο γκρι-ασημί χρώμα, την ίδια όψη και λανσαρίστηκε ως “Baby Yashica”. Η ομοιότητα οδήγησε στην δικαστική διαμάχη ανάμεσα στην Franke & Heidecke για την “Baby Rollei” και στην Yashica για τη “44” που κράτησε 12 μήνες. Η διαμάχη επικεντρώθηκε κυρίως στο γκρι χρώμα και στο όνομα “baby”. Πριν ακόμη ολοκληρωθεί η δίκη, η Yashica στράφηκε στην παραγωγή μηχανών σε άλλα χρωμάτα. Τελικά οι διευθυντές των δύο εταιρειών υποχρεώθηκαν να υπογράψουν συμφωνία που δεν επέτρεπε τη Yashica να κυκλοφορεί μηχανές σε γκρι-ασημί χρώμα και να χρησιμοποιεί τον τίτλο “baby”. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν η κυκλοφορία της 44 σε 7 καινούρια χρώματα, καθιερώνοντας την ως την μηχανή με τα περισσότερα χρώματα.
    Την επόμενη χρονιά (Απρίλιος 1959) κυκλοφόρησε η 44 Α και σχεδόν ταυτόχρονα (Ιούνιος 1959) η 44 LM. Ταυτόχρονα μειώθηκε η παραγωγή της αρχικής 44 που τελικά διακόπηκε το 1960.
    Η 44 Α εξωτερικά ήταν ολόιδια με την 44 εκτός από την αντικατάσταση της μανιβέλας προώθησης του φιλμ από κουμπί που περιστρέφεται. Μάλιστα και οι δύο έχουν το ίδιο όνομα “Yashica 44”. Πέρα από την εξωτερική ομοιότητα, η 44 Α ήταν μια πιο «απλή» μηχανή:
    • ο φωτοφράκτης με μεταλλικά φύλλα Copal έχει ταχύτητες 25, 50, 100, 300 και Β ενώ ο αντίστοιχος Copal SV της αρχικής 44 είχε και τις τιμές 1 και 500   
    • υπάρχει δυνατότητα συγχρονισμού φλας τύπου Μ ενώ η 44 υποστηρίζει και τύπου Χ
    • δεν υπάρχει η υποδοχή τύπου Bayonet 1 (Bay -1) για την τοποθέτηση εξαρτημάτων (φίλτρα, προστασία ηλίου κλπ) στους φακούς.
    • Η προώθηση του φιλμ στην αρχική 44 γίνεται αυτόματα – δηλαδή όταν το φιλμ που δεν έχει εκτεθεί καλύψει το πίσω μέρος του φακού σταματά να γυρίζει η μανιβέλα. Στην 44 Α θα πρέπει να περιστραφεί το κουμπί προώθησης του φιλμ μέχρι να εμφανιστεί το επόμενο νούμερο στο κόκκινο παράθυρο -στο πίσω μέρος της μηχανής. Και στις δύο περιπτώσεις ο μηχανισμός προώθησης του φιλμ περιλαμβάνει μία διάταξη γραναζιών για να προωθεί την κίνηση από του κουμπί ή μανιβέλα στον κύλινδρο περιέλιξης του φιλμ. Επίσης η συνολική διάταξη δεν συνδέεται με τον φωτοφράκτη ώστε να απαγορεύει την ενεργοποίηση του μέχρι να τοποθετηθεί το όχι εκτεθειμένο φιλμ πίσω από τον κυρίως φακό. Με άλλα λόγια υπάρχει ο κίνδυνος της «διπλοέκθεσης».
    Πέρα από τις παραπάνω διαφορές που δεν ενδιέφεραν το ευρύ αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθυνόταν η 44 Α, το μεγάλο της πλεονέκτημα ήταν η φθηνή τιμή της: στα $29.95 δεν έφτανε ούτε το μισό των $68.8 που στοίχιζε η 44.
    Η 44 Α συνέχισε να παράγεται μέχρι τον Ιούνιο του 1965. Ήταν μία μικρή, φθηνή, εύχρηστη μηχανή που έδινε ικανοποιητικές φωτογραφίες.
    Σχετικά με τους φακούς: Αρχικά χρησιμοποιήθηκαν οι φακοί Yashikor των 60 mm και f/3.5 των τριών στοιχείων σε τρεις ομάδες. Στη συνέχεια φαίνεται ότι προστέθηκε ένα επιπλέον στοιχείο, στα πρότυπα των φακών Tessar, χωρίς να αλλάξει το όνομα του φακού. Στην ακριβότερη έκδοση την 44 LM χρησιμοποιήθηκε ο φακός Yashinon των 60 mm f/3.5 των τεσσάρων στοιχείων σε τρεις ομάδες που πιθανότατα ήταν ο προαναφερθείς Yashikor.
    TLP είναι τα αρχικά των λέξεων Twin Lens Reflex που χαρακτηρίζουν τις μηχανές με δύο ίδιους φακούς (Twin Lens). Ο ένας σχηματίζει το είδωλο στη γυάλινη οθόνη στο πάνω μέρος της μηχανής χάρη στη βοήθεια της ανάκλασης (Reflex) που επιτυγχάνεται με ένα καθρέφτη τοποθετημένο στις 45ο σε σχέση με τη διεύθυνση του φωτός. Ο δεύτερος σχηματίζει την εικόνα πάνω στο φιλμ. 
  • Δημιουργός
    Yashica CO., LTD
  • Πηγή
  • Εκδότης
    Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογία
  • Ημερομηνία
    1959-06-15
  • Συνεισφέρων
  • Δικαιώματα
    http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/deed.el
  • Σχέση
  • Μορφή
    Μήκος:0.08 m, Πλάτος:0.08 m, Ύψος:0.13 m, Διάμετρος:0.00 m, Βάρος:0.00 kgr
  • Γλώσσα
    gre
  • Αναγνωριστικό
  • Εναλλακτικά σχήματα
  • Ψηφιακά Αρχεία